Usein kysytyt kysymykset

Jäikö jotain kysyttävää? Ehkäpä vastaus löytyy usein kysytyistä kysymyksistä! Voit laittaa meille myös sähköpostia - info@kasvimaani.fi!

Kasvikset ja hedelmät

Mitä kasviksia palvelusta on tilattavissa?
Palvelussa on tyypillisiä kotimaisia avomaaviljeltyjä juureksia ja vihanneksia sekä kansainvälisiä hedelmiä. Esimerkiksi useita eri porkkanalajikkeita, palsternakkaa, lanttua, sipuleita, kaaleja ja sitrushedelmiä. Kasvisboxin sisältö vaihtelee sesongin mukaan ja valikoimaa tullaan kehittämään sinun palautteesi mukaan!

Ovatko kasviksenne kotimaisia?
Osa kasviksistamme ovat kotimaisia ja osa tulee kansainvälisiltä viljelijöiltä. Kerromme tuotesivulla jokaisen toimitettavan kasviksen alkuperämaan ja mahdollisuuksien mukaan myös viljelijän. 

Ovatko kasviksenne luomua?
Kasviksemme ovat vastuuviljeltyjä, mutta eivät luomua. Vastuuviljely tarkoittaa sitä, että minimoimme lannoitteiden ja torjunta-aineiden käytön suunnittelemalla viljelytoimenpiteet huolella ja suosimalla esimerkiksi mekaanisia torjuntakeinoja. Työstämme luomutuotteiden tuomista valikoimaan tulevaisuudessa.

Kuka kasvikset viljelee?
Kotimaisia kasviksia viljelee muiden muassa Apetit-vastuuviljelijät Hanna Rei, Ilkka Mattila ja Henri Mäki. Heidän tilansa sijaitsevat Satakunnassa. Ulkomaiset kasvikset ja hedelmät hankimme tutuilta tuottajilta esimerkiksi Espanjasta.

Miten kasvikset viljellään? Mitä vastuuviljely tarkoittaa?
Apetit on luonut sopimusviljelijöiden kanssa pitkäjänteisellä yhteistyöllä läpinäkyvän Apetit Vastuuviljely -menetelmän. Viljelyssä on noudatettu ekologisesti kestävää IP-viljelyperiaatetta (Integrated Production) jo vuodesta 2000. Menetelmä kattaa yleiset viljelyn periaatteet, kasvikohtaiset viljelyohjeet sekä laadun, tuoteturvallisuuden ja ympäristöasioiden hallinnan. Niihin sisältyvät esimerkiksi lajikevalinta, maaperätutkimus sekä kasvuston havainnointi.

Apetit Vastuuviljely myös kehittyy jatkuvasti – sen takaa oma, jo yli 60 vuotta toiminut Räpin koetila Köyliössä. Viljelykokeiden myötä haemme parhaat, suomalaiseen avomaanviljelytykseen soveltuvat, maukkaat lajikkeet.

Lue lisää vastuuviljelystä blogistamme!

 

Tilaukseni

Voinko tilata Kasvisboxin lahjaksi?
Mahtava idea! Kasvisboxi on mitä mainioin lahja kenelle tahansa. Kun tilaat lahjaksi, täytä verkkokaupan kassalla Toimitusosoite-lomakkeelle lahjan vastaanottajan tiedot. Maksutavan valinnassa valitse ”Käytä toista laskutusosoitetta” ja täytä sinne omat (maksajan) tietosi. Siirry lopuksi maksamaan tilaus.

Voinko perua jatkuvan tilaukseni?
Jatkuvan tilauksen voi perua milloin tahansa. Asiakkaan irtisanoessa palvelun, hänelle toimitetaan jo veloitettu kasvislähetys. Ennen tilauksen perumista veloitettuja maksuja ei palauteta.

Lahjaboxina myytävää määräaikaista tilaus, johon sisältyy 3 Kasvisboxia ja joka maksetaan kokonaisuudessaan heti tilausvaiheessa, ei voi perua.

Epäilyttää jääkö kasviksia sitten jääkaappiin pilaantumaan. Voinko peruuttaa jatkuvan tilauksen?
Voit tehdä muutoksia toimitusrytmiisi, harventaa tai tihentää toimitusväliä, tai tilata yksittäisiä kasvisboxeja kertatilauksena tarpeesi mukaan. Kuluttajatestiemme perusteella yhden kasvisboxin sisältämä toimitusmäärä kuluu noin kahdessa viikossa yhden hengen taloudessa ja auttaa lisäämään luontevasti kasvisten käyttöä ruokavaliossa. Olemme erittäin luottavaisia, että värikkäät kasviksemme eivät ehdi pilaantua jääkaapissa. Kiitos kun syöt enemmän kasviksia!

Mitkä maksutavat ovat käytössä?
Kertamaksut tapahtuvat Checkout-palvelun tai ReCharge-palvelun kautta. Maksutapoina hyväksytään yleisimmät pankki- ja luottokortit (poikkeuksena Diners-luottokortti, jota palveluntarjoajamme ei hyväksy) sekä kaikkien kotimaisten pankkien verkkopankkimaksut. Kesto- ja määräaikaistilaukset tapahtuvat ReCharge-palvelun kautta luottokortilla.

 

Toimitus ja vastaanotto

Missä ja miten tuotteet pakataan?
Toimitukset keräillään kahden viikon välein Helsingin Kivikosta, jonne viljelijämme ja kansainväliset tuottajat toimittavat kasvikset tilausten koostamista varten. Tuotteet pakataan pahvilaatikkoon ja tuotteet pyritään pakkaamaan ilman muovia. 

Miten tuotteet toimitetaan?
Toimitamme kasvisboxin Postin kotiinkuljetuksena, jolloin pääset itse valitsemaan sinulle parhaiten sopivan toimitusajan. Vastaanottaja vastaa tuotteiden oikeanlaisesta säilytyksestä luovutuksen jälkeen.

Kuinka paljon kotiinkuljetus maksaa?
Kotiinkuljetus maksaa 4,90 € riippumatta tilauksen koosta ja toimitusosoitteesta. Toimitusmaksu lisätään tilauksen loppusummaan lukuunottamatta Lahjaboxia, jonka hintaan toimituskulut sisältyvät.

Minne kaikkialle Kasvisboxeja toimitetaan?
Kasvisboxeja toimitetaan kaikkialle Suomeen!

Voinko tilata toimituksen työpaikalleni?
Voit tilata toimituksesi mihin tahansa sinulle sopivaan osoitteeseen.

Miten tuotteet vastaanotetaan?
Toimitusosoitteessa tuotteet luovutetaan vastaanottajalle kartonkilaatikossa. Sinun tulee olla vastaanottamassa lähetystä ilmoitettuna aikana tai huolehtia siitä, että valtuuttamasi henkilö on paikalla vastaanottamassa tuotteita.

Milloin tuotteet saapuvat?
Tuotteiden toimitusaika on aina loppuviikosta, torstain ja perjantain aikana. Tarkempi aika sovitaan kolmannen osapuolen eli Postin kanssa tekstiviestitse.

Kun tilaat Kasvisboxin viimeistään parittoman viikon keskiviikkona, se ehtii seuraavan viikon toimitukseen. Toimimme näin, sillä tilaamme tuotteita aina etukäteen vain sen verran, mitä tarvitsemme ja näin minimoimme hävikin.

Säilyvätkö tuotteet varmasti tuoreena kuljetuksen ajan?
Tuotteet säilyvät tuoreina kuljetuksen ajan. Tuotteiden kuljetuksia on testattu prosessin aikana laatikoihin laitettujen lämpötila-antureiden avulla, jotta olemme varmoja siitä, että lämpötila pysyy kasviksille ja hedelmille sopivana kuljetuksen ajan.

Miten teen reklamaation?
Asiakkaan tulee toimituksen vastaanotettuaan viivytyksettä tarkastaa, että toimitetut tuotteet ovat tilauksen mukaiset ja virheettömät. Puuttuvat tai vialliset tuotteet hyvitetään. Mikäli asiakas havaitsee virheen, asiakkaan tulee viivytyksettä toimituksen vastaanottamishetken jälkeen ilmoittaa puutteesta tai virheestä asiakaspalveluun info@kasvimaani.fi. Reklamaatioon tarvitaan ostoskuitti tai lähetyksen vastaanottokuitti.

Onko Kasvisboxilla palautusoikeutta?
Verkkokaupasta myydyt tuotteet ovat tuoreita elintarvikkeita ja virheettömillä tuotteilla ei ole peruutus-, palautus- tai vaihto-oikeutta (ks. kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §).

 

Muut

Kuinka pitkään Kasvisboxeja toimitetaan?
Kasvisboxeja toimitetaan ympäri vuoden, valikoiman vaihdellessa satokausien mukaan. Syksyllä toimitamme kotimaisia satokauden kasviksia ja juureksia ja keväällä valikoimaan kuuluu myös kansainvälisiltä tuottajilta hankittuja kasviksia ja hedelmiä.

En saanut täältä vastausta kysymykseeni, mitä teen?
Ota meihin yhteyttä sähköpostilla info@kasvimaani.fi, niin vastaamme sinulle henkilökohtaisesti. Kuulemme myös mielellämme palautetta palvelustamme!